Op 18 januari hebben twee studenten van de opleiding 'Marketing & Communicatie' directeur Maarten Reimes geïnterviewd. Een interview met pittige vragen over zware onderwerpen: omzetverlies, mogelijke ontslagen, kostenbesparing en het voortbestaan. Ben jij benieuwd naar zijn reacties? In deze blog lees je het hele interview.
We interviewden op 18 januari 2021 Maarten Reimes, directeur en eigenaar van belevingspark en dierentuin Hof van Eckberge in Eibergen. Zijn bedrijf is sinds maart 2020, net als veel andere bedrijven, zwaar getroffen door de maatregelen. Als we hem ontmoeten zien we geen ondernemer in mineur, in tegendeel, zijn positieve instelling verrast ons.
Hof van Eckberge is het grootste deel van het afgelopen jaar gesloten geweest, wat maakt dat jij nog steeds positief naar de toekomst kijkt?
We zijn in 2011 met ons gezin een gróót avontuur gestart: Hof van Eckberge. Alle zekerheden die we hadden, zoals de vaste banen van Carine en mijzelf, hebben we hiervoor achter ons gelaten. Na 9 jaar zijn we super trots op wat we hebben neergezet en doorontwikkeld. De enorme hoeveelheden tevreden bezoekers die we hebben opgebouwd door de jaren heen staan als een solide basis voor doorontwikkeling naar de toekomst. Natuurlijk slaat Corona, de lockdown en de enorm lage omzet een groot gat in onze exploitatie. Ik denk hierbij intussen echter wel: ‘komt het door mij persoonlijk dat dit nu gebeurt en kan ik hier persoonlijk iets aan veranderen?’
Het antwoord op beide vragen is nee, dat heb ik niet in de hand. Dan kan ik dus maar beter positief naar de toekomst kijken en met positivisme zoeken naar mogelijkheden en kansen voor de toekomst. Ik ben tenslotte niet alleen en heb een heel TEAM van loyale medewerkers die óók slachtoffer zijn van de situatie. Als we er samen het beste van maken sluiten we deze periode uiteindelijk weer af en staan we er hopelijk in de toekomst niet te vaak meer bij stil.
Hoeveel omzet heb je misgelopen?
Wij hebben in heel 2020 maar liefst 60% omzetverlies gehad ten opzichte van 2019. Je kunt je voorstellen dat dit een enorm drama is voor Hof van Eckberge. Het ergste is natuurlijk dat je vreest voor het voortbestaan en je wilt ook de banen voor alle collega’s, waarvan er veel ook gewoon een gezin hebben, kunnen blijven bieden.
Hoe staan je medewerkers in deze situatie, vrezen zij voor hun baan?
Ik doe er persoonlijk álles aan om open en transparant te zijn. We houden regelmatig werkoverleg, ik deel onze problemen en actuele situaties. Onze kosten op allerlei vlakken lopen gewoon door, of we nu wel of geen gasten mogen ontvangen. We hebben een enorm pand, dat ziet iedereen en niemand is gek. Ze beseffen zich dat we de kosten zo laag mogelijk moeten houden, denken hierin mee, maken overuren en vakantiedagen op en zijn zelfs bereid om ergens anders gedetacheerd te worden om de loonkosten, waarvan we écht niet alles vergoed krijgen door subsidie, zo veel mogelijk gedekt te krijgen. Natuurlijk zal er soms onzekerheid heersen in het TEAM, ik probeer er echter alles aan te doen om dat gevoel weg te nemen.
Heb je medewerkers moeten ontslaan?
We zetten in op de continuïteit van ons bedrijf, dat is ons belangrijkste doel. Dat betekent dat we, als we straks weer geopend zijn, ons TEAM heel hard nodig hebben. We doen er daarom alles aan om het gehele TEAM te behouden. Tot op heden lukt dat gelukkig ook, maar hebben we uiteraard samen gekeken naar de inzetbaarheid en nog bestaande werkzaamheden. Gezien de pieken die Hof van Eckberge ervaart op drukke dagen zoals weekenden en vakanties, is er ook een grote poule met flexmedewerkers. Helaas kunnen we daarvoor onvoldoende uren bieden, daar baal ik écht van maar dat kan gewoon niet anders. Bij nul euro omzet en een lockdown is er gewoonweg geen geld om ze wél in te zetten. We houden uiteraard goed contact met ze, omdat we ze straks hopelijk weer hard nodig hebben als de bezoekers ons weer goed weten te vinden. Zo heb ik afgelopen jaar alle flexmedewerkers persoonlijk opgezocht om ze, op afstand, een vergeet-me-nietje en een persoonlijke boodschap te overhandigen. Een klein gebaar, maar ik wil dat ze weten dat we ze niet zijn vergeten.
Waar doen jullie het van? Is het geld niet een keer op?
We hebben veel bomen in het terrein staan, maar geen geldbomen helaas. Er is dus geen pot met goud en oneindige voorzieningen. We moeten keihard werken om te ‘overleven’. In de praktijk betekent dat dat we gebruik maken van álle regelingen en vergoedingen vanuit de overheid, zoals de NOW regeling voor loonkosten en de TVL als tegemoetkoming voor vaste lasten. Jarenlang hebben we belastingen betaald en is dan ook superfijn dat we in Nederland nu de mogelijkheid hebben om hiervan gebruik te maken. Natuurlijk heeft iedere ondernemer liever dat hij de omzet zélf verdient maar dit vangnet is een welkome ondersteuning. Daarnaast zijn medewerkers gedetacheerd geweest bij bedrijven waar wél werk gedaan kan worden. Ook hebben we een adoptieplan opgezet om de verzorging van onze dieren te financieren en komen we met creatieve ideeën zoals onze Drive-Thru met stamppotten en pannenkoeken. Onze leveranciers steunen ons, bedenken betalingsregelingen of laten abonnementskosten vervallen van diensten die stilliggen, we moeten het immers samen doen. We zetten de kachel op 15 graden en schakelen alle onnodige apparatuur uit om de energierekening te beperken. Alle beetjes helpen en maken dat we onderaan de streep maand na maand nog nét kunnen doorgaan.
Hoe lang hou je dit nog vol?
Ik kan daar geen concreet antwoord op geven. Laat ik voorop stellen dat we er álles aan doen om Hof van Eckberge te laten blijven bestaan. We bieden een compleet en uniek dagje uit in de regio en dat laten we niet zomaar verloren gaan. We blijven de subsidies aanvragen, we blijven scherp op de kosten, we blijven knokken voor Hof van Eckberge! Het is echter geen situatie die oneindig door kan lopen. De adoptie aanvragen verminderen en het is maar de vraag hoe lang we nog dicht zitten. En als we weer open mogen, zal dit echt stapsgewijs zijn. De bezoekersaantallen zullen nog met maximale toelaatbare restricties zijn in de opstartfase, maar dat is in ieder geval dan weer iets.
Er wordt flink verbouwd in het pand, dat ligt niet in lijn met de genoemde kostenminimalisering, toch?
Scherpe vraag! We zijn inderdaad aan het vernieuwen. Een investering die in de duizenden euro’s zou lopen, normaal gesproken. Dit project stond al langere tijd op de planning en nu er geen gasten in het gebouw zijn, zijn we minder beperkt op het vlak van geluidsoverlast en veiligheid. We realiseren deze investering met gerecyclede materialen, met steun en sponsoring van leveranciers en met minimale kosten. Door weloverwogen besluiten te nemen en drie keer na te denken over iedere euro realiseren we dit project voor een fractie van de begrote kosten. Als we straks weer open mogen zien onze gasten dat we ondanks deze rottijd niet stil hebben gezeten.
Hoe zie je de toekomst voor je?
Zoals iedereen die mij kent: positief! Je kunt het je op dit moment moeilijk voorstellen, maar er komen ook weer dagen waarop we de drukte niet aankunnen, we bezoekersrecords behalen en we op de dag zelf naar de grossier moeten rijden om voorraad bij te halen, omdat het zó druk is. Daar zien we weer naar uit! Op de langere termijn zijn we bezig met de strategie naar 2030. Dat lijkt héél ver weg maar we willen duidelijk krijgen waar we op korte, middellange en lange termijn naar toe werken. Dat is ook een gaaf project dat ons energie geeft.
Hoe voel jij je persoonlijk in de huidige situatie?
Als ondernemer hou je je groot en ben je de steunpilaar voor je TEAM. Borst vooruit en gaan. Natuurlijk zou ik stil in een hoekje zielig kunnen gaan zitten huilen en eerlijk, ja, er zijn tranen geweest. Eenmaal thuis, na bijvoorbeeld weer een aankondiging van strengere maatregelen of een lockdown, denk je ook écht wel ‘hoe gaan we dit nu weer doorstaan?’. Toch blijft de gezondheid van iedereen bovenaan staan. In onze hele familie heeft Corona ook toegeslagen en ikzelf en mijn gezin hebben het zelf ook in november gehad. Ik ben er goed ziek van geweest. Als geen ander heb ik dus gezien dat de maatregelen nodig zijn om van (de verspreiding van) dit vreselijke virus af te komen. Dat is de drijfveer tot mijn motivatie. We zijn overgeleverd aan hoe snel we gezamenlijk in de wereld dit onder controle krijgen. Hieraan is Hof van Eckberge altijd ondergeschikt.
Welke tips geef jij andere ondernemers mee die zwaar getroffen worden door de Corona-sluiting?
Ga niet zitten balen en achterover zitten tot de ellende voorbij is. Vraag jezelf af: 'wat kan ik nu in deze periode doen om hier sterker uit te komen'. Deel je dilemma's en problemen met anderen, samen kom je er veel sterker uit. En het helpt je om jouw geest positief te houden!
We bedanken Maarten voor zijn open en eerlijke antwoorden op deze lastige onderwerpen. Met een mogelijke verlenging van de maatregelen en sluiting lijkt er op korte termijn nog geen einde te komen aan deze periode. We wensen hem en zijn TEAM daarom veel sterkte en we hopen dat zijn positieve instelling er voor zorgt dat het park ook over 30 jaar nog steeds een mooie trekpleister voor de Achterhoek is.
Wil jij Hof van Eckberge steunen in deze periode? Adopteer net als ons een dier uit de dierentuin. Alle beetjes helpen!
Britt en Yorick
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen omtrent onze vernieuwingen? Meld je dan hieronder aan voor onze nieuwsbrief!